Senaman mata – Jom cuba ini!

Jom tengok gambar bawah ini, sama ada apa yang kita fikir itu sama dengan apa yang kita lihat….cikidaut….

Tengok gambar atas, titik-titik pink sentiasa berpusing-pusing, apa yang perlu korang buat hanyalah memfokuskan penglihatan kepada tanda (+) yang berada di tengah-tengah gambar tersebut untuk beberapa seketika.

So apa yang korang nampak?? Sekiranya korang bernasib baik, korang boleh melihat titik warna pink yang berpusing-pusing itu akan kelihatan bertukar warna kepada warna hijau.

Memang korang tau kan gambar atas tu cumalah titik warna pink yang berpusing-pusing dan tidak ada kelihatan warna hijau. Titik warna pink itu memang kekal kelihatan macam sediakala.

Begitulah keadaan otak kita dalam memberi pengertian kepada apa yang ia nampak. Dan apa yang ia nampak itu tidak semestinya betul..

Renung-renungkanlah…

Sumber dari SINI

You Might Also Like

32 Replies to “Senaman mata – Jom cuba ini!”

  1. aduihhh ponin pala jab berpinar2 mata, terus cepat2 saya tgk innity ijau tu kasi cuci lek, heheheh apa ape pun, sgt mendalam maksudnye kan, sambil bersenam, sambil belajar bahawa tak semua yg kite tgk tu ialah perkara sebenar..thanks
    .-= farenova´s last blog ..Cara Pasang ‘Button’ =-.

  2. salam yan. memang kalau fokus ke tanda campur tu akan nampaklah titik warna hijau tu. senaman nak fokus kan pandangan dan nak bukakan pandangan, boleh tahan jugak ni.

  3. salam yan..yehaaaa…akak berjaya menampakkan mata akak dgn karer ijo …bagus la terang jap rasa…yan mengantuk kan? haaa..tenung lelama ..sure okeh!
    .-= cikmin´s last blog ..Mari berTwitter dengan celcom sms =-.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

CommentLuv badge