Salam semua, baru-baru nie tengok berita kat TV3 pasal status halal kopi luwak, yang mana Kopi luwak adalah biji kopi yang ditemui pada kotoran luwak, sejenis haiwan tupai yang banyak hidup di pinggir hutan berhampiran perkebunan teh.

Kopi luwak terkenal dengan harganya yang cukup mahal,  anggaran secawan kopi luwak berharga ribuan ringgit, mahal bukan? kalau Yan tak sanggup lah nak minum secawan kopi dengan harga sampai beribu ringgit.
.
Namun, menurut Oprah Winfrey dalam salah satu episod talkshow-nya, di Amerika, harga secawan kopi luwak dipasaran mencapai US $ 50 (Rp 500 ribu). Dan, dalam bungkusan dijual sekitar US $ 600 (Rp 60 juta) per 4,5 kg. Itulah sebabnya kopi ini digelar kopi termahal di dunia. Alasan kopi ini mahal dan istimewa, karena proses menjadi kopinya yang unik.

Kopi Luwak at the oprah show’s

Starting off the list at $160 per pound is Kopi Luwak, this is followed by Hacienda La Esmeralda (Panama, $104/lb), Island of St. Helena Coffee Company ($79/lb), El Injerto (Guatemala, $25-50/lb), Fazenda Santa Ines (Brazil, $50/lb), Jamaica Blue Mountain ($49/lb), Los Planes (El Salvador, $40/lb), Kona ($34/lb), Starbucks Rwanda Blue Bourbon ($24/lb), Yauco Selecto AA (Puerto Rico, $22/lb), Fazenda Sao Benedito (Brazil, $21/lb).

If you want to make this special coffee as a gift for that special person, you can click here and see some Kopi Luwak products . Cretit to Dcaffecoffe

Secara alamiah, luwak mempunyai insting memilih biji kopi yang benar-benar masak dan patut dimakan. Di dalam pencernaan luwak, biji kopi mengalami reaksi kimiawi dengan enzim pencernaan luwak. Proses inilah yang memberikan rasa berbeza pada kopi luwak dan dari kotoran luwak tersebutlah biji kopi yang terbaik akan diproses menjadi kopi luwak. Credit to VivaNews

Sesiapa yang mampu meneguk secawan kopi luwak tu sharelah pengalaman korang nanti yea, jangan risau! Kopi Luwak adalah Halal. Yan tak mampu nak minum secawan kopi luwak, seteguk apatah lagi…ehehe yelah dengan harga ribuan ringgit pulak tu. kalau dapat free ok jugak…nnggee~~~ *eksyen je, x sanggup sebenarnya..hahaha*