Bila matsalleh bercakap melayu

Salam semua, petang nie Yan lepak-lepak kat Forum Komuniti Sepaku.net, ownernya my bespren Edy *wah saja promote* ekekeke 🙂 Ifti jangan marah yea!. Apa yang menarik perhatian Yan tiap kali masuk Forum Komuniti Sepaku.net mesti Yan akan masuk ke ruangan Sepaku Lawak, hehee sekali sekala baca memang seronok.

Apa yang Yan baca?? meh nak share yea ngan korang pasal Matsalleh yang teringin sangat nak bercakap dalam bahasa melayu, nie kat bawah ada manualnya, layan…hahaha

.

1. Belacan = bell – arch – un

2. Tempe = temp – air

3. Cencaluk = change – charge- look

Continue reading “Bila matsalleh bercakap melayu”

Yanmie bercucuk tanam

Pokok Terung

Entry nie cerita pasal bercucuk tanam ok, bukan cucuk benda lain tanam benda lain…hehehe, Nampak tak gambar atas tu? shoot baik punya, itulah dia pokok terung Yan. Pokok Terung nie MyMIL yang tanamkan masa bulan lepas MyMIL datang rumah. Kat depan rumah nie adalah 4 Pokok Terung dan 2 Pokok Cili Padi.

Alhamdulillah kesemua yang MyMIL tanam sudahpun menampakkan hasil, Yan ada jugak mencuba-cuba bercucuk tanam didepan rumah nie, tapi kesemua yang Yan tanam semuanya tak menjadi…hehehe, tak reti kot! takpun tanah nie memilih tangan…hahahhaa, pelik sungguh dah macam-macam jugak Yan cuba tanam tapi tak pernah berhasil, Tapi bila MyMIL dia hanya tabur-tabur manja gitu benih tumbuhan terus menjadi.

Teruja sangat bila tengok tumbuhan nie membesar depan mata, macam jaga anak pulak..hehe, siap mandikan, bagi makan baja, tapi kalau tanam bunga-bunga tu takdelah minat, kalau tumbuhan yg boleh makan macam nie memang suka…nnggee~~

Ingat lepas nie nak tanam Pokok Durian pulak…hehehe, nak ke durian tu hidup kat tengah-tengah bandar nie…wakakaka…mengarut sungguh!!